21 грудня відбулася прес-конференція представників Ради громадського контролю при Бюро економічної безпеки України за підсумками проведення перших конкурсів на посади працівників БЕБ
голова РГК Яків Воронін
«Процес створення Бюро економічної безпеки відіграє надзвичайну роль у перспективі розвитку держави, оскільки від цього органу виконавчої влади залежатиме наскільки зменшиться тіньовий сектор в економіці та підвищиться рівень життя в країні, так само від роботи БЕБ залежатиме і інвестиційний клімат у державі».
Рада громадського контролю не є структурним підрозділом Бюро і її основною функцією є здійснення нагляду за діяльністю та прозорістю роботи БЕБ, не допускати порушень законодавства та швидко реагувати на суспільні запити стосовно роботи Бюро.
На першому засіданні РГК було делеговано трьох представників Ради для участі у Конкурсних комісіях БЕБ. Для забезпечення їхньої роботи та встановлення інформаційних шлюзів, було створено низку електронних адрес, на яких збиралася інформація про осіб з ймовірними репутаційними ризиками.
Члени РГК взяли активну участь у роботі перших Конкурсних комісій з набору працівників Бюро. При цьому конкурсанти оцінювалися насамперед за показниками фаховості, а частина оцінювання за критерієм доброчесності відбувалася після того, як Комісія зробила свої висновки відносно кваліфікації кандидата.
Після формування штату БЕБ, Рада громадського контролю делегуватиме своїх представників до дисциплінарної комісії БЕБ, яка також даватиме оцінку доброчесності та дотриманню стандартів роботи працівників Бюро.
Ганна Майборода
«Для мене та моїх колег – Михайла Лавровського та Дениса Жело участь у Конкурсній комісії стала новим досвідом. Бюро створювалося у досить стислі терміни, що визначені законодавством, проте єдиний шлях призначення співробітників пролягав через конкурс. Відтак навантаження на комісії було надзвичайним».
У конкурсі на посади державної служби категорії В близько 900 осіб подали 2245 заяв на 26 посад. Так само велика конкуренція була і на посади працівників зі спеціальним званням. З 959 осіб після розгляду пакетів документів до подальшої участі у конкурсі було допущено 392 кандидата. Обидві комісії працювали одночасно аби вкластися у визначені терміни і запустити роботу БЕБ.
За результатами роботи у конкурсних комісіях представники РГК відпрацювали низку пропозицій щодо вдосконалення конкурсних процедур, які були передані керівництву Бюро економічної безпеки і багато в чому співпадають з рекомендаціями міжнародних партнерів. Вони стосуються насамперед кількісного складу комісій та часу їхньої роботи, регламенту роботи комісії в частини проведення попередніх зборів для кращої комунікації; перенесення співбесіди на завершальний етап відбору, після проведення усіх тестувань; передбачення та врахування в конкурсних вимогах критерію «доброчесність»; змін у конкурсних вимогах до посад, де юридична або економічна освіта може бути не визначальною; можливості аудіо-відеофіксації співбесід.
Михайло Лавровський
«Сподіваюся, що досвід, набутий під час проведення перших і не надто чисельних конкурсів буде врахований у подальшому під час проведення більш важливих відборів і ми зможемо більш якісно організувати роботу наступних комісій. Адже три тижні роботи у режимі 24/7 дали чимало інформації для відпрацювання пропозицій від членів РГК. І у громадськості не буде ніяких запитань щодо якості проведення конкурсів».
Денис Жело
«У відповідь на найпопулярніші запитання у соцмережах щодо начебто великої кількості колишніх працівників ДФС у складі новоствореного відомства, наведу статистику по цій категорії конкурсантів. З усього загалу колишніх працівників ДФС, які подали документи до участі у конкурсах, 65 % не подолали конкурсні процедури. У першому конкурсі на заміщення вакантних посад гласних штатних працівників БЕБ документи подали 341 працівник ДФС, з цього загалу за результатами розгляду документів відмовлено 136 особам. Ще 80 не пройшли етапи конкурсу. Наразі в БЕБ працює 18-19% працівників ДФС від загальної кадрової чисельності центрального апарату».
У зв’язку зі створенням БЕБ та перспективою розгортання територіальних управлінь у регіонах активізувалися групи, які активно пропагують себе як начебто «затверджених» кандидатів. Під цією легендою навіть збираються кошти для «проходження у штат» і це неабияк дискредитує БЕБ на місцях. Про усі випадки було поінформовано керівництво Бюро. Відомо, що правоохоронні органи вже працюють з цією інформацією.
Назар Первак
«У конкурсах на заміщення вакантних посад у центральних органах виконавчої влади є чимало аналогій та розбіжностей у нюансах конкурсних процедур. Сподіваюся, що кроки, які здійснюються зараз у Бюро стосовно модернізації конкурсних процедур, дозволять у майбутньому забезпечити максимально якісний відбір працівників з такою ж максимальною довірою до результатів у суспільстві».
Також члени РГК повідомили, що у зв’язку з надходженням до БЕБ численних пропозицій щодо модернізації конкурсних процедур під специфіку діяльності відомства, відбулося відтермінування оголошення конкурсів на посади керівників територіальних управлінь Бюро економічної безпеки. В цей час паралельно з затвердженням нового регламенту, тестових питань та узгодження конкурсних процедур відбувається впорядкування юридичних питань функціонування Територіальних управлінь. Оголошення конкурсів передбачається у січні 2022 року.